ما علاقة سورة الكهف بالدجال سلسلة أنوار الكهف 1 م علاء حامد

ما علاقة سورة الكهف بالدجال سلسلة أنوار الكهف 1 م علاء حامد

النص الكامل للفيديو

الحمد لله واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله صلى الله عليه وسلم اما بعد فموعدنا اليوم مع رحله عظيمه ورحله مباركه باذن الله تعالى مع سوره عظيمه من سور القران وهي من احب السور يعني الى القلوب وال الحمد لله اعتقد ان كلنا او اغلبنا حافظها لكن اغلبنا برض لا يدرك قدر هذه السوره وقدر ما فيها من القصص وكم النور والهدايه والسكينه والفهم الذي في هذه الوره صوره تغير الانسان بحق لكن الذي يتدبرها ويتامل احنا اتكلمنا مرات كتير عن ان القران هو محور التغيير الاساسي الذي ليس له علاقه بالقران الذي لا يعي القران الذي لا يفهم القران لا يتدبر القران طريقه طويل جدا جدا اما الذي يتدبر القران فطريقه باذن الله تعالى طريق ممهد ميسر واحتمال سقوطه يكاد يكون يعني غير موجود لان القران هو سر الثبات الايه الحقيقي سر الثبات الحقيقي وياتي معنا بقى القران في هذه السوره المباركه والقصص الاربع التي فيها هذه هذه يعني السوره الطيبه سوره الكهف بقصصها الاربعه المباركه خلينا نسمي السلسله دي مبدئيا بسلسله قصص الكهف وهي هتكون جزء من سلسله قصص القران ف دعونا نبدا باذن الله تعالى متوكلين على الله فحاولوا ان انتم بقى تحرصوا على متابعه هذه السلسله درس درس لان الصوره بتكتمل كل درس بتجد الصوره بتكتمل معاك الصوره بالصاد يعني الصوره تكتمل معاك والصوره تكتمل معاك برضو ف محتاجه انك انت تركز وتتابع انا اوعدك باذن الله تعالى ان في حاجات كتير قوي هتتغير فيك بعد الصوره ديت حاجات في تفكيرك وحاجات في سلوكك وحاجات في اخلاقك اسئله كتير قوي قوي قوي الصوره دي هتجاوب لك عليها بطريقه القران بقى البديعه كلمات يثيره جدا تنهي قضايا كليه كبيره تعالج مشاكل كتير في نفسك في اخلاقك في معاملتك مع الناس في ادبك عبادتك في عقيدتك هتلاقي كل حاجه معانا في الصوره ديت فاحنا محتاجين نصبر لغايه ما السلسله دي يعني ايه تنتهي باذن الله في كل درس ستجد يعني فائده جديده متعه جديده نسال الله ان يوفقنا لما فيه الخير وان يلهمنا رشدنا وان يعيننا و ويسدد ن الكهف في العاده يوحي بالظلام ولكن كهف هنا كله نور الكهف في العاده يوحي بالخمول والكسر ولكن كهف هنا كله حركه وكله بذل وسعي كهف الجمعه نور يتلالا نور ممتد الكهف يوحي دائما بالوحشه والخوف لكن كهف هنا فيه السكينه والامان قال النبي عليه الصلاه والسلام عن هذه السوره المباركه من قرا سوره الكهف كانت له نورا يوم القيامه من مقامه الى مكه ومن قرا عشر ايات من اخرها ثم خرجت دجال لم يضره وفي روايه اخرى من قرا سوره الكهف ليله الجمعه تقرا ليله الجمعه او يوم الجمعه يعني من مغرب يوم الخميس الى مغرب يوم الجمعه اي وقت في الاوات ديت سواء قريتها كلها او قريتها جزء هنا جزء هنا تقرا في الليل او في نهار يوم الجمعه اضاء له من النور ما بينه وبين البيت العتيق اذا احنا بنتكلم انها سوره تضيء للانسان نور نور زماني تضيء له ما بين الجمعتين ونور مكاني تضيء ما بينه وبين البيت العتيق ونور يوم القيامه كما جاء في الروايه الاولى كانت له نورا يوم القيامه وهنتكلم عن النور ده بقى بالتفصيل علشان نفهم ايه هو النور المقصود بهذه الايه بهذه الاحاديث قال عليه الصلاه والسلام من قرا سوره الكهف في يوم الجمعه اضاء له من النور ما بين الجمعتين ما بين الجمعتين يبقى عندنا ادي بعض الاحاديث كل شويه ما يجينا نقطه معينه هنتكلم في بعض الاحاديث المتعلقه بها يبقى احنا كده مبدئيا داخلين على الصوره ب نستشعر انها نور وانها امان وانها سكينه وانها حركه وبذل سوره الكهف تاتي تقرا في كل اسبوع كانها تجدد العهد وتجدد النظر وتجدد المنهج او تجدد نظرك للمنهج تراجع فيها ايه الواجبات التي عليك كما سنبين تاتي تغسل شوائب الاسبوع بالكامل يبدا الانسان بدايه جديده وانطلاقه جديده يبدا يجدد العهد مع الله سبحانه وتعالى لان هذه السوره سوره مليئه بالرحمه مليئه بالرحمه لذلك العجيب هي بتقرا سبع مرات وذكرت فيها الرحمه سبع تقرا كل سبعه ايام وذكرت فيها الرحمه سبع مرات المره الاولى في قول تعالى ربنا اتنا من لدنك رحمه المره الثانيه ينشر لكم ربكم من رحمته المره الثالثه وربك الغفور ذو الرحمه الرابعه اتيناه رحمه من عندنا الخامسه واقرب رحمه السادسه رحمه من ربك السابعه قال هذا رحمه من ربي فالصوره كده كلها رحمات سبع رحمات وسبع ايام فكل اسبوع بقى بتجدد العهد وبتدخل د خاني في رحمه الله تعالى لو مهما اساء الانسان مهما ظلم مهما فعل مجرد ما يجدد التوبه ويدخل في كهف الرحمه يعني يجدد العهد مع الله سبحانه وتعالى يبقى احنا عرفنا السوره بس احنا شويه كده وهنتكلم ما هو النور المتعلق بالصوره بس طبيعي اي صوره بنحب نتعرف عليها بتحب نعرف يعني سبب النزول على الاقل سبب النزول المذكور في كتب التفاسير هو ان قريش او المشركين يعني طبعا كانوا طبعا لم يجدوا حيله مع النبي عليه الصلاه والسلام ودي حاجه مهمه جدا لازم تركز فيها هو معروف طبعا ان هم راحوا المدينه وسالوا اليهود والكلام ده بس انا عايز ابدا لك بدايه قبل ما نعرف ان هم راحوا المدينه وقالوا اليهود ايه القصه وقالوا لهم اسالوه ثلاث اسئله والقصه دي ان اصلا انطلاقهم الى المدينه في حد ذاته اعتراف بالعجز التام اعتراف بالعجز التام عن مواجهه هذهه الرساله لانهم لو كانوا قادرين على مواجهه هذه الرساله ما يحتاجوا ان يذهبوا اليهود يطلبوا منهم مساعده ما وجدوا ما وجدوا في هذا الدين نقص ولا عيب ولا في القران خطا واحد يعني لو كان في القران خطا في اللغه مثلا كانوا عملوا عليه حفله زي ما بنقول كده بالبلدي صح لانهم اهل اللغه لكنهم سكتوا مايجيش واحد بقى متخلف عقليا مثلا في زماننا دوت يقول مثلا طلعت خطا لغوي في القران تقول كان اولى به ابو جهل وابو لهب دول لو كان لقوا حاجه زي كده كانت الرساله كلها انتهت وكانوا يعني ويجيب لك بقى امثله من القران هي لغات عند العرب لكن الجاهل المسكين ده بيحاسب القران على النحو بتاع ثالثه اعدادي اللي هو ايه واخده فاكر ان هو دهدي ده ده اللغه كليه في النحو بتاع اولى ثانوي يقول لك لا بص ده اصل ده منصوب المفروض يبقى مرفوع مفروض المفروض عنده هو لكن لما تيجي تتتبع لغه العرب تاجد كل الحاجات ديت هي لغات عند العرب يعني يعني العرب كانت كل قبيله لها ممكن ليها ليها لغه معينه او في اسباب او في بلاغه او في اساليب الكلام كله مردود عليه يعني مجرد حتى لو انت ما تعرفش اي رد في الموضوع ده الاجابه المنطقيه لو كان هناك خطا لغوي في القران كان اولى بال المشركين كانوا خلصوا الموضوع من زمان يعني لكن وقفوا عاجزين لا في غلطه ولا عارفين يجيبوا زيه فضلا ان القران تحداهم طب هاتوا زيه وخلاص يبقى احنا كده ايه يبقى يبقى انا كداب ما فيش وقف عاجز لا عارف يجيب زيه ولا عارف يقول زيه ولا في غلطه ان له وليد المغيره يقول ان له لحلاوه ان عليه لطلاوه ان اعلاه لمثمر ان اسفله لمغدق انه يعلو ولا يعلى عليه وقال للقوم قد علمتم السحر وما هو بالسحر علمتم الكهنه وما هو بالكهنه علمتم الشعر و وكل شيء وما هو بالشعر مش عارف يتكلم ازاي ومش عارف يقول ايه ومش عارفين يردوا عليه ازاي لما وقفوا عاجزين قالوا طب نروح للناس اللي بيفهموا الناس اللي بيفهموا عندهم في الزمن ده اليهود دول اهل كتاب اهل الكتاب هم دول عندهم بتوع الدين يعني دول المتدينين في هذا الزمان خلاص الراجل بيقول لنا دين نجيب له ناس بتوع دين برضه يرد عليه احنا مش عارفين فراح عقبه بن ابي معي واخذ الحارث ابن الن النضر بن الحارث وراحوا المدينه وقالوا اليهود الواد انين 3لا اربعه والراجل بيدعي كذا وكذا طبعا قالوا لهم وصفوه لنا وصفوه اليهود طبعا ايه ما مش تكلموش يعني الوصف ايه خلاهم يقلقوا جدا الوصف واضح يعرفونه كما يعرفون ابنهم طب قولوا لنا حاجه من اللي بيقولها طب طب طب طبعا وقفوا ايه مش قادرين يقولوا لهم الراجل ده كذاب يعني كان ممكن بسرعه يقولوا لهم كداب لان هم اصلا عندهم اعتقاد ان النبي اللي جاي منين من بني اسرائيل فالاجابه البديهيه كداب وخلاص لكن لما سمعوا الكلام وصفه بيقول ايه والقصه ديت ما تكلموش بقى ما قال لهمش هو انما قالوا يعني مش ممكن مش مدرين يتخيلوا هل ممكن يكون تشابه اسماء هل ممكن يكون تشابه اشكال بس مش قادرين يقولوا لهم الانطباع الايه اللي حصل لهم دوت قالوا لهم طب اسالوه ثلاث اسئله هذه الاسئله لا يعلمها الا نبي اخر الزمان لو جاوبك عليها يبقى هو ده النبي ما جاوبتش يبقى ايه يبقى سيبوكم منه سالوه عن فتيه في الظر الاول ماذا كان امرهم ل هم اصحاب الكهف وسالوه عن رجل طافى المشارق والمغارب اللي هو ذي القرنين وسالوه عن الروح فان ا جابكم فهو نبي خلاص تمام اتفقنا كلامكم انت مش احنا مش بنقف ده كلام اليهود راجع المشركين طبعا فرحانين جدا هيروحوا بقى للنبي عليه الصلاه والسلام قالوا حاجات تعجزوا خلاص الموضوع ينتهي قالوا له طيب قول لنا بقى ايه واحد انين تلاه وجاوب لنا على الاسئله ديت فقال عليه الصلاه والسلام اجيبكم غدا ولم يقل ان شاء الله ولم يقل ان شاء الله جه غدا ولم ينزل عليه وحي عليه الصلاه والسلام وبدات الازمه تحصل في مكه ان الناس بدات يوم اثنين لاثه اربعه خمسه والنبي عليه الصلاه والسلام مافيش ايه مافيش اي اي رد ما بيردش عليهم 6 س 10 بدا ضعاف الايمان حتى في مكه يتاثروا و بدا المشركين يعملوا يعملوا اشاعه كبيره ويعملوا بقى ايه يعملوا يعني يعني يثيروا بقى الايه الامر على المسلمين الراجل بتاعكم ما بيجاوب لغايه 15 يوم لغايه ما مر 15 يوما نزلت بعدها سوره الكهف بالكامل ونزل اجزاء من سوره الاسراء اللي فيها الاجابه على السؤال الايه الثالث ويسالونك عن الروح قل الروح من امر ربي وما اوتيتم من العلم الا قليلا ونزل اخبار فتيه الكهف ونزل خبر ذي القرنين وزياده عليها قصه موسى بقى والخضر وايه وصاحب الجنتين ورد النبي عليه الصلاه والسلام وقال لهم القصه كلها طبعا اكيد المشركين عرضوا الاجابه على على اليهود الراجل ده قال لنا كده كده كده طبعا اليهود عملوا من ايه من بنها معروف ولا اكلموا ولا اي رد ولا اي حاجه ولا كومنت ولا لايك ولا في انسى ده المفروض هم اولى الناس ان هم يؤمنوا بقى خلاص دي الاجابه بتاعتكم انت اللي عارفها وانا اللي عارفها انت اللي بتصحح وهو متاكد الاجابه دي يعني ما خيبت ملي واحد لكن فماذا دم هذا الامر الا عنادا ونفورا المهم يعني ان الامر دوت اول حاجه فيه كذا دلاله على نبوه النبي عليه الصلاه والسلام زي ما قلت لكم الدلاله الاولى اصلا سؤال المشركين اليهود ده من اكبر ادله انما وقفوا عاجزين امام الايه امام امام ما يقول النبي عليه الصلاه والسلام فضلا ان هم اصلا اصلا كان مفترض يؤمنوا من غير السؤال دوت لعجزهم عن عن ايه عن الرد على القران الامر الثاني لما لما جاءهم به النبي عليه الصلاه والسلام خلاف القران من المعجزات من الاخبار الغيبيه من قصص الاولين حاجات يعني بالنسبه لهم كان شيء جديد وهو هيجيب الكلام ده منين ولاتعلم لا حد علمه ولا ولا ولا كان هو من الناس المشهوره في الشعر مثلا وما علمناه الشعر وما ينبغي له النبي عليه الصلاه والسلام كان كان ما يعرفش يقول ابيات شعريه كده زيهم ورا بعض ممكن يقول بيت بيتين كتير لكن عمره ما سرت ولا قصيده واحده منين مره واحده جاب حاجه كلكم و خفتوا عاجزين امامها حط بقى على كده الاجابه على الثلاث اسئله حط بقى عليها حاجه اقوى بقى ايه بقى تاخر اجابه النبي عليه الصلاه والسلام ده دليل على انه نبي ليه لان هو لو كان بيكذب ولا بيالف كان تاني يوم قال لهم اي حاجه وخلاص صح ايه اللي يخليه يتحط في موقف المحرج ده ويقعد نفسه 15 يوم الناس كلها قاعدين اشاعات حواليه وبتاع وطعن في الدين وهو ما بيتكلمش وطعن في الكتبه بتاعته الكبيره طب ما اقول اي حاجه كده كده انت مش عارف اي كتبه هتمشي محتاج 15 يوم عشان يالف كتبه مثلا كده كده كتبه خلاص قولها النهارده زي بكره مهما الفت فيها ما كتبه في الاخر واضح ف ده دليل تاخر الوحي دل على انه لا يتكلم من تلقاء ايه نفسه قل ما يكون لي ان ابدله من تلقاء نفسي ان اتبع الا ما يوحى الي عامله بالضبط زي حادثه الايه الافك لما اتهمت السيده عائشه في عرضها دي بقى اصعب لما تتهم السيده عائشه في عرضها والنبي عليه الصلاه والسلام ما عندوش دليل على اثبات او ادانه ما فيش حاجه في ايده مستني الوحي يحسم المساله ويقعد على كده الشهر شهر الناس تتهمه في عرضه وهو لا يجيب ما ما عنده الا حسن الظن والله صفوان ابن المعطل ده راجل انا عارفه وراجل انا اضمنه ودي زوجتي انا عارفها وضمنها بس هل في دليل قاطع ما فيش دليل قاطع ما فيش شهود ما فيش حاجه لغايه ما نزل الايه القران بعد شهر طب ما كان حتى يدافع عن نفسه وينزل ايتين ثلاثه يقول فيها السيده عائشه بريئه وخلاص ودي مش محتاجه لان هي دي مش ما حدش هيقول له كذاب او صادق صح قل في اي حاجه لكن تقعد شهر ساكت ده اكبر دليل على انك انت انت لا تتحرك او لا تتكلم الا ايه الا بوحي وما ينطق عن الهوى ان هو الا وحي يوحى شفت بقى الايه ادي حتى سبب النزول في تثبيت ليك انك انت بتزداد ثبات ان هذا الكلام كلام الله وان هذا الرجل نبي الله رسول الله حقا غير بقى ان الاجابه كانت صح يعني ده موضوع تاني بقى يعني هي الاجابه كان ممكن عارف لو الاجابه فيها غلطه واحده كان اليهود مسحوا الرساله ديت بل مش دي بس ده كل قصص القران اللي هي جت عن انبياء بني اسرائيل تلاحظ ان ما فيش مره واحده يهود اتكلم ولا نصراني اتكلم ده جاب لهم قصه موسى وقصه مريم كل القصص بتاعتهم وبالتفصيل الدقيق وبالحوار وبالكلام ومؤمن قال فرعون قال ايه والسحر قالوا ايه وموسى قال ايه عليه السلام والسيده مريم قالت ايه وعيسى قال ايه بالكلام بالنص بالحفر بالشجره بالنخله الرطبه هو لو في غلطه كانوا سكتوا عليها ما كانوش سكتوا لكن هم سكتوا لا اثبتوا ولا نفوا وهم في اشد الحاجه للنفي فده دليل منهم ان ده اقرار سكوتي ان هذا الرجل يتكلم كلام ايه حق لذلك ربنا يقول له وما كنت لديهم اذ اجمعوا امرهم وهم يمكرون وما كنت بجانب الطور اذ نادينا ولكن رحمه من ربك انت كنت فين من القص ولا كنت موجود ولا تعرفها اصلا تلك من انباء الغيب نوحيها اليك ما كنت تعلمها انت ولا قومك من قبل هذا فاصبر ان العاقبه للمتقين دي ادله عظيمه على على على بعثه النبي عليه الصلاه والسلام تعال نكمل بقى النور الذي تقدمه لنا سوره الكهف سوره الكهف لا تقدم لك نور مادي طبعا انما تقدم لك نور معنوي نور معنوي يعني يضيء لك الطريق جدا فترى الحقائق على حقيقتها ترى الباطل باطل الحق حق ترى يعني الخير خير والشر شر تبصر طريقك بوضوح الصوره هتديك منهجيه متكامله دلوقتي منهج كامل تتحرك بيه في حياتك وهتدي كل الاحتمالات اللي ممكن تحصل في حياتك من خلال الاربع قصص اللي هقابلها كل قصه بتحكي سيناريو ممكن تتعرض ليه في حياتك اتصرف ازاي ايه تصح اعمل ايه الصوره بتديلك منهج ليس فيه عوج منهج قيما لم يجعل الله له اي عوج فهذا ايه هذا هو الايه المنهجيه المنهجيه لو انا لو انا ظروفي زي بتوع الكهف اعمل ايه تقول لك وليتلطف ولا يشعرن بكم احدا طب انا لو ظروفي زي صاحب الجنتين او صاحب صاحب الجنتين دوت هنتصرف ازاي هتجد فيه وهو يحاول في محاوره في دعوه طب انا لو ظروفي زي سيدنا موسى او الخضر هتجد فيها حركه وفيها عمل مجتمعي طب لو احنا ممكنين بقى لو زي زي القرنين المفترض نعمل ايه هتجد فاعينوني بقوه اجعل بينكم وبينهم ردما كل مرحله من المراحل دي هتلاقي فيها نور مستقل وانت او غيرك النهارده بكره مش هتخرج عن الاربع قصص دول انت يا في القصه دي يا في القصه دي يا في القصه دي يا في القصه دي وكل قصه تجد فيها اشراقات واضاءات عاليه جدا بتوضح لك ايه الموضوع الصوره بتديك حقيقه الاخره وحقيقه الدنيا انا جعلنا ما على الارض زينه لها فبصرك انت بتعمل ايه وبتديك حقيقه ما الذي خلقت لاجله زينه الحياه الدنيا لنبلوهم ايهم احسن عملا تديك الحقيقه في النهايه وانا لجاعلون ما عليها صعيدا جرزا تصف الاخره من خلال وصف الجنه والنار كما كما سنبين تبين لك الصوره التوحيد اثره وفضله تبين لك دور الشباب في احداث التغيير من خلال الخضر ومن خلال ذي القرنين من خلال اصحاب فتيه الكهف سنرى في هذه القصه كيف نثبت امام الفتن ايه هي الانوار التي يستطيع بها الانسان ليتمسك بها يثبت امام الفتن عايزك تفتكر كده برض تعيش معايا الجو ان قصه الوره دي صوره ايه مكيه مش مدنيه يعني نازله فين نازله في عز الفتن نازله والصحابه في طحن عليهم نازله في وسط العذاب يبقى اذا الصوره دي بتخاطب ناس اصلا هم دلوقتي بتعذبه طب يا ترى هي كلمتهم ازاي وازاي ثبتته امام الايه امام الفتن ديت ازاي الانسان يعيش هل يعتزل ولا يخالط الناس طب هل يعني اذا خالط الناس كيف يتعامل معهم طب اذا كان ممكن ازاي يغير الواقع اللي حواليه كل واحده من دول قول لك امتى تعتزل الناس امتى تختلط بيهم امتى تقدر تغير طب ولو هنغير هنغير ازاي وتراعي القصه تعليمك كيف تزن بين الامور احيانا تختلط الامور يكون في كذا خير وكذا شر ازاي اختار في وسط الاختيارات الكتير ديت قصه موسى والخضر هتعلمنا كتير ازاي نوازن لما يبقى قدامي اختيارات كلها شر اعمل ايه ازاي اوازن المصالح والمفاسد عشان اعيش صح بدل ما اخد قرار غلط ممكن يترتب عليه فساد عريض لسنوات طويله بتعلمك الصوره ازاي تعيش في تربيه النفس وتربيه المجتمع حاجات كتير قوي هن تعلمها من سوره الكهف لكن خليني اقول لكم في الاول بعض مزايا سوره الكهف انا عايز اوصل لايه برض انا هقول كده مقدمه سريعه وهنتكلم النهارده عن الموضوع الاساسي هو ايه علاقه بقى الكهف بالدجال لان احنا الاحاديث اللي قلناها كان زي او خلينا نقول الحديث اللي ما قلت لكم حجله قول النبي عليه الصلاه والسلام من حفظ عشر ايات من اول سوره الكهف عصم من الدجال وفي روايه من اخر سوره الكهف يبقى انا كده النبي عليه الصلاه والسلام بيكلمني عن 10 ايات اول السوره وع ايات ايه اخر السوره يبقى اذا العش ايات الاولانيه موضوع كبير والعش ايات الاخرانيه موضوع كبير احنا دورنا النهارده نقول ايه علاقه العش ايات الاولانيه والعشر ايات الاخرانيه بالدجال بس خليني اكمل معاكم بعض مزايا سوره الكهف سوره الكهف اتكلمت عن ثلاث انواع من القلوب قلب المؤمنين قال تعالى انهم فتيه امنوا بربهم وزدناهم هدى وربطنا على قلوبهم وهنشوف ازاي نصل لهذا القلب القلب الثاني قلب غاف الله ولا تطع من اغفلنا قلبه عن ذكرنا واتبع هواه وكان امره فراط الغافل ده ممكن يكون مؤمن بس مؤمن ضعيف الايمان غاف الله كل هم الدنيا ثم تكلمت السوره عن قلب فاجر مجرم كافر قال تعالى ومن اظلم ممن ذكر بايات ربه فاعرض عنه يعني الغافل اهون منه اهو غافل يعني هو مش معرض بس هو مش فاضي يعني لكن الثاني ده مركز وجات له الايات وفاهمها رفسها فاعرض عنها ونسي ما قدمت يداه يا ترى بقى يا القلوب ديت انت ان قلبي فيهم هنشوف بقى واحنا ايه بنطل في الصوره ازاي لو انا قلبي غافل احوله لقلب مؤمن بس ان شاء الله ما حدش فينا القلب المعرض الايه الظالم دوت ق سوره الكهف تناولت اربع قصص لم تاتي في القران مره ثانيه سواء قصه اصحاب الكهف قصه صاحب الجنتين قصه موسى مع الخضر خصوصا جتش تاني ابدا في القران قصه ذي القرنين لم تاتي مره ثانيه في القران اذا هي تتميز باربع قصص لم تتكرر قط في القران كله السوره تكلمت عن انواع الملوك تكلمت عن الملك الكافر المجرم الظالم في سوره الايه في قصه اصحاب الكهف واتكلمت عن ملك ظالم يعني ظلمه مادي بيسرق وينهب بس لكن مش بيفتن الناس في دينهم الملك الاولاني بيفتن الناس في الدين الملك الثاني دنيوي يعني هو مالوش علاقه بموضوع الدين قوي لكن هو بيسرق مصالحه الشخصيه بس اللي هو الملك اللي في قصه موسى والايه والخضر اللي كان عايز ياخد السفينه في عبه الملك الالث طبعا هو الملك العادل الرائع زي القرنين ترى كل ملك ايه صفاته وازاي الصوره بتقول لنا نتعامل مع كل ملك ازاي السوره اتكلمت في الاربع قصص عن انواع الدعوه الى الله بجميع مستوياتها لان القصه الاولى بتتكلم عن فتيه الكهف هم دول الدعايه دلوقتي والمدعو هو الملك وحاشيته لما طلعوا هم اصلا طلعوا على الملك لان لما اعرف امرهم خلاص الناس عرفوا ان هم دول اللي لبسوا فيها 300 سنين والكلام دوت فطلعوا على طول على الملوك ازاي تعاملوا مع الملك فدول بيتكلم في شعب يدعو ملك يدعو ملك القصه الانيه بتكلمنا عن واحد بيدعو صاحبه ازاي يتعامل معاه فالدعوى الاولانيه شعب بيخاطب بيخاطب الايه الملوك الدعوه الثانيه واحد بيكلم واحد صاحبه الحاجه الثالثه في قصه موسى والخضر بتكلمنا عن معلم بيدعو تلميذه وبيعلم وبيستعمل اسلوب دعوي جديد هو اسلوب العمل المجتمعي مش مجرد اقامه الحجه ومش مجرد الكلام زي ما عمل صاحب الجنتين كان بيقيم عليه الحجج وكان بيفح لكن لكن الخضر شغال في المجتمع دعوه بطريقه تانيه بطريقه العمل المجتمعي بياثر في الناس بسلوكه بطريقته وبحركه بيجيب للناس دي حقها وبيقف جنب دول ويجيب حق دول من غير ما يتكلم هو شخص مؤثر جدا لدرجه ان الناس لما بتشوفه يكسر سفينه ما تعملوش حاجه لنا عارفين انه لو كسر سفينه قدامنا الراجل ده بيعمل الصح انت واح كرهم ليه الناس ما م سكوش ضربوه يعني لان واضح ان زي القرنين ان الخضر مشهور بين الناس لدرجه ان هو لو عمل حاجه زي كده الناس ممكن تعذره لان هي شافت منه خير كتير قوي ده واضح ان ليه تاثير عميق على الناس طب لو قال للناس تعالوا صلوا ده هيجوا جري يبقى اذا تاثيره المجتمع على الناس وصل لمرحله عاليه جدا ده اسلوب دعوي غير ان هو شغال مع تلميذ يعني هنا الدعوه مش شغاله مستوى افقي بس الشغاله بدات تشتغل في مستوى ايه راسي ف انا مش بكلم اللي في مستوايا ولا بكلم اللي فوقيه بكلم مين تحتيه الاولانيه قلنا فوق شعب بيكلم ملك لا الثانيه واحد يكلم صاحبه الثالثه معلم بيكلم ايه تلميذه فاضل الاخيره الملك بقى هو اللي يدعو الايه يدعو الشعب وهنشوف بقى ذ القرنين ازاي كان ملك وازاي كان شغال دعوه مع الناس وازاي ستعمل ملكه وقوته في دعوه الى الله سبحانه وتعالى سوره الكهف برضو بتكلمنا عن المراحل اللي هتمر بيها الدعوه عموما لان هي ماشيه بتدرج والمرحله او تقدر تقول المراحل اللي هتمر بها عموما دعوه الاسلام في اي زمان ومكان لان هي دعوه الاسلام بتمر المراحل دي صعود وبعد كده تنزل تاني وبعد كده تطلع تاني وبعد كده تنزل تاني يعني اول حاجه خالص كهف فتيه في كهف واخر حاجه ايه ملك ممكن يدعو الى الله سبحانه وتعالى يبقى احنا بننتقل في الصوره دي من الاستضعاف الى الايه الى التمكين يبقى اول مرحله قمه الاستضعاف لدرجه ان ال فتيه المؤمنه ما بيخلط توش الناس اصلا لانه وجودهم نفسه مرفوض يعني مش بس احنا ممكن ننيش معاك احنا ما فيش مناقشه معاك احنا لو شفناك هنموت انت متخيل الفئه المؤمنه دي باداه ازاي اقصى درجات الاستضعاف اللي هو انت غير مسموح ان احنا نشوفك غير مسموح انك تتواجد فضل انك تتكلم او يبقى لك منبر دعوي او يبقى لك مسجد او يبقى لك محاضره او يبقى لك قناه اصلا انت مرفوض تتشاف انت لو اتشافت هندبحك تخيل بادئين منين هنوصل لذي القرنين بقى بادين من ناس دخلوا كهف ما ايه الحل في مرحله زي دي خش كهف هعمل ايه انا ازاي انا مش قادر حتى اخلط الناس العاديه الناس العاديه لو خلطتهم هيبلغ عني فحنا بنبدا من ايه من جوه كهف وبعد كده بدا يخرج بقى اصحاب الكهف دول خرجوا وبداوا يتكلموا مع الناس تبدا المرحله الثانيه وهي مرحله انك بقيت مقبول انك تبقى موجود بس ومسموح لك تتكلم فتبدا المرحله الثانيه مرحله صاحب الجنتين اللي هو احنا كفئ مؤمنه لسه معناش حاجه خالص احنا فقراء لسه يا دوبك سامحين لنا بالتواجد لكن مناصب ا املاك الحاجات دي معناش ما نقدرش احنا اقصى ما فيه ان احنا موجودين بس الحمد لله احنا كده مقبول وجود دنا بس لكن مش مسموح لنا في سقف معين ما ينفعش نعديه لا ماديا ولا سلطويا ولا تعليميا ولا اي حاجه انت ليك سقف ما تديهوش فتبدا انت تشتغل مع الحدود اللي انت شغال فيها فببد انا بدعو الى الله سبحانه وتعالى بتكلم انا اللي اقدر اللي املكه لساني بس ما فيش حاجه تانيه في ايدي اعملها لا عارف اعمل نقابه ولا عارف اعمل جمعيه ولا عارف اعمل حاجه فلكن لسه في لسان ببتدي االط اللي معاهم الايه الامكانيات ديت بحاول ان انا اخليهم هم جزء مني انا مش عارف انا ابقى انا اللي ابقى معايا السلطه في حل تاني تدعو اللي معاه الايه السلطه انا معيش مال ادعو اللي معاه الايه المال فاتي المرحله الاني ان احنا بنبتدي نوسع الايه الانتشار شويه وندخل فئات جديده من المجتمع داخل الايه داخل العمل الاسلام يؤمنوا بالفكره يؤمنوا بالقضيه وبعد كده اه انت مش عايزني اوصل للحته دي طب انا هخلي الناس اللي في الحته دي هم اللي ايه هم اللي يجوي فتبدا قصه صاحب الايه الجنتين نبدا بعد كده الدنيا توسع معاك بقى بقت انت مقبول جدا والناس فعلا اتاثرت بيك وحاسس انك انت غير الصوره القديمه بتاعتك انك انت مفسد انك انت ارهابي انك انت وحش انك انت عايز ت ايه قال كما قال فرعون يبدل دينكم او ان يظهر في الارض الايه الفساد خلاص الايه التشويه ده خلص خلاص وانت اثبت من خلال تجتك وتفاعلك مع الناس انك انت شخص صالح انك انت لا تريد الا الخير انك انت مخلص لا تريد يعني ليس همك دنيا ولا همك يعني مال ولا همك مناصب حتى لو جت لي ما كنتش انا هو ده الامر اللي الشغلي الشاغل يعني انما كان همي ان ادعو الى الله سبحانه وتعالى ان انا انقذ الناس من النار ان انا يعني احارب الشرك احارب الكفر انشر التوحيد انشر العمل الصالح فان مكنني الله فهو خير وان لم نمكن والله احنا مش مطلوب مننا التمكين وربنا مش هالنا ليه ما تمكنت هسالك عملت اللي عليك ولا ما عملتش اللي عليك تبتدي الدنيا تكبر دايره تاثيرك بتوسع دلوقتي بدا يبقى في اغنياء وبدا يبقى في ناس معاهم سلطه وبدا انت بعد ما كانش مسموح لك تعمل حاجه بدا يتسامح لك سمح لك انك تتعلم انك انت تبقى ليك مكانه سمح لك انك انت تبقى دكتور جامعه سمح لك انك انت يبقى عندك جمعيه يبقى عندك نقابه يبقى عندك مش عارف ايه يبقى عندك هيئه معينه بتخدم مصالحك بتخدم دعوتك ل فمسموح لك تلم فلوس تجمع اموال بقى مسمع لك يبقى لك حساب في بنك انك انت تحط تخليه للزكاه للعا الخيري ما حدش بيقوللك حاجه خلاص انت بقيت جزء من المجتمع لان بقى في ناس كتير اغنياء وكتير في السلطه بقوا منك فبقت الايه حتى لو في ناس رفضك ما يقدروش دلوقتي انت بقيت اقوى من ذي قبل ما يقدرش يلغيك ولا يوقفك لان اصلا اللي رافض جنبه واحد موافق دلوقتي كان كله فوق ايه رافض وانت شغال تحت يعني بالعافيه لا دلوقتي بقى كل واحد رافض قصاده واحد ايه موافق فمش قادرين يصطدموا بعض فانت اثبتت خلاص دلوقتي ايه وجود وماحدش قادر يوقفك فتبدا مرحله بقى انك انت ايه تستغل الامر ده في مزيد من الانتشار وتبدا قصه الخضر مزيد من الانتشار يعني تستغل المساحات ديت في انك تطلب العلم الناس قالوا لك اتفضل خلاص انت مش ممنوع يبقى تبدا قصه موسى في طلب العلم لا ابرح ما فيش توقف خلاص احنا وصلنا مرحله ما ينفعش نرجع لا ابرح حتى ابلغ مع البحرين او امضي حقبا موسى عليه السلام رغم كل العلم اللي عنده عايز يروح ياخد برض العلم اللي عند الايه الخضر اذا المرحله دي مرحله بتقوللك استعد عشان قربنا من مرحله الايه التمكين عايزينك بقى تبتدي تاخذ باسباب القوه ايه اسباب القوه اسباب القوه العلم نمره واحد يبقى عندك علم مش علم ديني بس طبعا العلم الديني ده هو الاساس بدون علم ديني نضل لا يوفقنا الله ولو معانا كل علوم الدنيا نضل واديك شايف اللي معهم علوم الدنيا يعني ضلوا في امور كثيره جدا س ما فيش منهج ما فيش وحي ما فيش حاجه بتقول لهم ايه الصح عشان كده الايات هتبدا الحمد لله الذي انزل على بد الكتاب ولم يجعل له ايه عوج لان العلم خطر اذا لم يكن هناك شيء بنقيس عليه ان العلم متنوع جدا لازم في حاجه دايما بنرجع لها بتظبط لنا تقول لنا اعمل ما تعملش صح غلط وال عن العلم ده هنستخدمه في ضرر شديد جدا يعني المهم يعني اطلب علم على قد ما تقدر وبعدين بعد ما اطلب علم ابتدي اخترق بقى المجتمع بقوه ابتدي الناس تحس بيك بقوه بقى بقت معروف جدا بين الناس مش بس شغال كده على جنب بتكلم صاحبك لا انت بقيت مشهور جدا بقت الناس فعلا لما تعوس حاجه بترجع لك انت بقت الناس بتثق فيك جدا لدرجه انت لو كسرت سفينتهم مش هيقول لك بتعمل ايه من شده الثقه في الاسلاميين د دقتي خلاص بقى في ثقه في الملتزمين بقى في ثقه في الناس المهتدين خلاص بقى بيثق فيك بعد ما كان بيحاربك بعد كان بيسمعك يا دوبك بالعافيه دلوقتي بيقول لك اعمل اللي انت عايزه خد فلوسي خد الذكاه بتاعتي انا طلقت مراتي اعمل ايه احنا عايزينك تحل لنا مشكله بقت الناس في الشارع بتجيلك انت تحل لها الازمات بقت الناس بترجعلك في الملمات نعمل ايه يا عم الشيخ دلوقتي انت ب مرحله كبيره المرحله الجايه ان هيحصل بشكل ما بقى دي ما تقدرش اعرف هتنتقل ازاي في مرحله ما يتم الدفع بيك الى الايه الى السلطه لان الناس بقت مؤمنه بيك وعايزاك اصلا وبداوا يدفعوك دفع انك انت احنا عايزينك عايزينك فساعتها بقى تجد ان انت سهل جدا تصل لمرحله الايه التمكين خلاص والتمكين ده بدا بتمكين نفسك من قلوب الناس الاول مش نفسك شخصك يعني منهجك عقيدتك عملك الصالح اثبتت انك انت مخلص ان انت لا تريد الا وجه الله ان انت فعلا كل قضيتك نشر التوحيد نشر العقيده السليمه نشر العمل الصالح والسلطه تعين على ذلك فلما الناس تجد بركه التوحيد بركه العمل الصالح يقولك احنا عايزين الناس دي هي اللي تبقى في السلطه فيبت الدفع بك للا للمرحله الاعلى وهي مرحله الايه التمكين بقى التمكين خد بالك في كل المراحل ديت في حاجه ثابته معاك وهي التربيه الذاتيه وتربيه المجتمع والعمل على نفسك والعمل للناس في كل المراحل يعني فتيه الكهف طلعوا كانوا بيربوا نفسهم طبعا وابتدوا يدعوا الناس الراجل اصاحب الجنتين شغال على نفسه وشغال على اصحابه مش احنا مش لما بنعل في وظيفه بنسيبها احنا الوظيفه بنحط عليها وظيفه جديده مش في مرحله دي وظيفتها وبعد كده هنلغي لا في اعمال بتستمر معانا اه في اعمال هتقف زي الاعتزال الاعتزال كان في الاول بس عشان ما فيش احتص اتقتل لو شفتك لكن الاعتزال ده ينفع في مرحله ذي القرنين مثلا او في مرحله الخضر ما فيش حاجه اسمها اعتزال في مرحله دي انت اصلا مقبول فاعتزل ده غلط واعتزال ده ظلم واعتزال ده يعني اساءه للدعوه الناس بتقول لك في مساحه ما تشتغل في المساحه المتاحه فيجي بقى ايه تيجي مرحله مرحله انك انت خدمه المجتمع خدمه الناس والعمل الدعوي بالتاثير المجتمعي دي شغاله معاك في كله هنلاقيها حتى في ذي القرنين ذي القرنين مش اول ما تمكن قال لك بقى انت تخبطوا دخه في الحيط الحمد لله انا ايه خدت اللي انا عايزه لا عينوني بقوه الناس بتقول له يا هذا القنان ان ياجوج وماجوج مفسدون في الارض فهل نجعل لك خرجا على ان تجعل بيننا وبينهم ايه سدا انت مجرد عملك المجتمعي بيكبر بس هو الخضر بنى ايه بنى جدار لكن زي القرنين بنى ايه سد كل واحد شغال على مقاسه مش اكتر بس الجدار زي السد ده خدمه وده خدمه ده بكبه بحمي بيه شر وده بحمي بيه من ايه من شر اكبر بكبير بكتير فانت كل ما بتاخد قوه سلطه قدره بتبتدي توسع دايره تاثيرك اكتر واكثر وتبتدي تحط القوه دي والتاثير دوت في خدمه الدين دي نمره واحد وخدمه الناس وخدمه المجتمع واصلاح الدنيا لكن بالدين بدون ان احنا نخالف شرع ربنا سبحانه وتعالى فديت اللي بتديه لك الايه الصوره طيب خلينا ننتقل بقى للمحور الايه الخطير هو ايه علاقه بقى الصوره بالايه بالدجال علاقه الصوره بالدجال جايه من اسم الاسم دوت الدجال هو اسمه ايه الدجال ما نعرفش اسمه ايه كل نعرفه ان اسمه الايه الدجال بس هي دي انت لو فهمت الكلمه دي هتفهم ايه علاقه الوره بالدجال الدجال من الدجل ما هو الدجل الدجل تزييف الحقائق ان انت تخليني اشوف حاجه على غير ما هي دجل انك انت تخليني اشوف الخير شر الشر خير دجل خينا اشوف الحق باطل والباطل حق فتعريف الدجل هو تزييف الايه الحقائق طب ايه علاقه الصوره الموضوع ده الصوره جايه تحارب تزييف الحقائق والصوره جايه تثبت فيك الحقائق وهو ده النور اللي سوره الكهف ايه بتديه لك بتديلك الحقائق واضحه والمنهج واضح وبتحارب اي نوع من انواع الايه التزييف لان الدجال كل حياته تزييف اولا يدعي الالوهيه ادي اول تزييف النبي عليه الصلاه والسلام وصف قال ياتي بجنه ونار فجنت نار وناره جنه يعني يعمل لك جنه يقول لك خش فيها تخش ليها نار يعمل لك نار خش فيها تخش تلاق ايه جنه يامر الناس يؤمنوا به فيهلكهم ايه معه يخدع الناس عشان لما واحد يعاني معاه قوي في الايمان يقول له طب اجيب وابوه وامه ميتين مثلا يقول له اجيب له اي رايك اجيب لك ابوك وامك يقولوا لك ان انا ان انا ربك يقول له ماش فيامر شيطان فيتمثل للرجل في صوره ابيه وامه ويقول له يا بني اتبعوا فانه على الحق فيتبعونه تخيل شوف الدجل وصل درجه ايه يروح للناس الفقراء يخلي فقرهم غنى يخلي المشيه بتاعتهم تكبر يامر السماء فتمطر لهم ويامر الارض ارض فتنبت بس كل ده هو بيحصل بجد بس كل ده ربنا اللي اذم بيه بس كل ده دجل هو في الحقيقه ليس هو الرازق ولا هو الخالق ولا هو المدبر ولا هو اللي بيغني ولا بيفقد كل ده دجل فعاش هو على ايه هو ده الدجال اعور عينه طافيه شعره قطط قصير ف بياتي باب كل الفتن الحقيقه ان الدجال بياتي بالدجل في اربع مستويات وهي دي الاربع فتن اللي بتعالجها السوره بقوه يعني ياتي بالدجل في الدين فيدعي الالوهيه ويامر الناس ان يؤمنوا به ويكفروا بالله سبحانه وتعالى وفتنه الدين هنا المقصود بها مش بس ان هو بيزين نفسه لا ده بيطه كمان اللي ما بيؤمن به اصلا يمر على القوم فيدع الى الايمان به فلا يؤمن به فما يجاوزهم الا وهم ممحلين يعني على الحديده حتى لو كانوا اغنى ناس مجرد ما يقولوا له احنا مش نن بيك كنوز عندهم حول تراب الماشيه تضمر تخيل الفتنه عامله ازاي ضغط شديد ضغط شديد طلع لك ابوك وامك لو ميتين يقول يقوللك تؤمن بيه وكوا عليك ومروك قدام ابوك وامك هتعمل ايه اضطهاد اضطهاد فتاتي ليه السوره القصه الاولى تحارب الايه تحارب الفتنه ديت لان اصحاب الكهف كانوا مضطهدين فعلا وما كانوش قادرين يعبروا عن ايمانهم وكان طالما خد بالك فتيه الكهف دول يقال ان هم كانوا ابناء امراء كانوا اغنياء جدا شباب غني فشوف وصل بيهم الحل ايه بيناموا في كهف الدين وصلهم لكده هتستحمل ولا مش هتستحمل هتصبر ولا مش هتصبر فتاتي القصه بكمالها وتمامها زي ما احن بينه بالتفصيل مره القادمه باذن الله تعالى تقول لك ازاي تواجه فتنه الايه فتنه الاضطهاد الديني لو في ناس بتضغط عليك تسيب دينك ايه اللي يثبتك فالقصه تحكي لنا بعض العوامل لكن تتختم بعاملين اساسيين اطل ما اليك من كتاب ربك لا مبدل لكلماته ولن تجد من دوني ملتحدا واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداه والعشير ا معالجين اساسيين مصاحبه القران ومصاحبه اولياء الرحمن مصاحبه القران اتل ما اوحي اليك من كتاب ربك ده محور الثبات الحقيقي ومنه سوره الكهف ومصاحبه اولياء الرحمن والبعد عن من اغفلنا قلبه عن ذكرنا واتبع هواه وكان امره فره قدرت تصاحب القران وتصاحب الصالحين انسى بقى موضوع الاتها الديني دوت لان القران بيمد ك بكل الحقائق والصحبه ب ايه بتساند وايه اشتد به اذري واشركه في ام ادي اول فتنه تقدر تواجه بها الدجال الفتنه الثانيه فتنه المال فتنه المال طبعا معروف الدجال بياتي فتنه مال رهيبه جدا معاه كنوز كنوز يمر على الارض الخاربه فيحولها الى كنوز خرابه زباله يعمل يشاور كده بس تتحول الى ذهب الناس شايفه بعينيها دهب حقيقي تخيل انت الناس تعمل ايه في الحاله ديت تتفتق بقى بالمال تتفتت بالمال طبعا يعني لو الناس شافوا كده ممكن يرتدوا طبعا لكن ايه اللي يعصم الانسان من الموضوع دوت ان يعرف حقيقه الدنيا وان الدنيا مهما كانت انا جعلنا ما على الارض ايه زينه لها لنبلوهم ايهم احسن وانا لجاعلون ما عليها صيدا جرز وشان كده تاتي قصه ايه صاحب الجنتين مع الراجل الفقير دوت يقوله انا اكثر من كمال انا ايه واعز نفره كانه عايز يقول انا صح طالما انا معايا فلوس يبقى انا صح طالما انا معيا فلوس انت اللي تجيلي مش انا اللي اجيلك لا الصوره القصه بتقول لك الحق لا يعرف بايه بقدر المال اللي عند صاحبه والا طب ما الدنيا كان فيها ز القرنين وكان فيها الدجال ما هو ده كان معاه وده كان معاه هنقيس الحق ازاي ساعتها طب ما هي كانت مع سليمان عليه السلام والنمرود في نفس الوقت ده اكفر الخلق وده اهدى الخلق صح فبالتالي يعني حسها ازاي اذا الحق لا يعرف بقدر المال اللي عند الكافر ربنا قال ايه وقال الذين واذا تتلى عليهم اياتنا قال الذين كفروا واذا تتلى عليهم اياتنا بينات قال الذين كفروا اي الفريقين خير مقاما واحسن نديا احنا معانا فلوس يبقى احنا الايه صح ربنا رد عليهم وكم اهلكنا قبلهم من قرن هم احسن اثاثا ورئيا طب هما لو صح ربنا هلكهم ليه يبقى انا ماعرفش الحق باليه بمك فلوس معكش فلوس ما يجيش واحد دلوقتي يتفتل بالحضاره الغربيه ويقوللك ط لو ربنا مش راضي عنهم ليه بيديهم وليه بيعمل لهم ومعاهم ومعاهم ومعاهم وشوف يا عم التقدم مسلمين اللي بتكلمني عليهم المسلمين لاقين ياكلوا شوف انا سافرت اوروبا وسافرت امريكا وشفت وشفت وشفت يبتدي يتاثر بالمنهج طب ايه علاقه المنهج بالمال طب ما عندك اهو ادي ادي القصه دي وادي طب ما الدجال اغنى واحد على ظهر الارض ساعتها هنعرفه بقى كلنا نتبع الدجال بقى اذا كان انت بتاثر مجرد بامريكا واوروبا دلوقتي يبقى انت احسن زبون للدجال ده الدجال اعلى من كده بكتير يبقى لازم الفتنه دي تتعالج تتعالج ازاي انما مثل الحياه الدنيا كماء انزلناه من السماء تعرف حقيقه الدنيا بس بس خلاص كده تتغرش بقى هو انت معاك ايه كل اللي مك حته من جناح بعوضه بس انا معايا حته اصغر منك انت معاك حته اكبر مني بس احنا كلنا بنلعب فين في جناح بعوضه فمافيش اي دليل على اي حاجه احنا بنتكلم في حاجه اصبح هشيما وهي رايحه اصلا كده كده تزره الرياح وكان الله على ايه كل شيء مقتدرا طب ايه ايه يا رب نعمل ايه المال والبنون زينه الحياه الدنيا طب ايه الصح والباقيات الصالحات تعرف مين صح اللي عنده صلاح ومعه ايمان هو ده الصح مهما كان خير عند ربك ثوابا وخير ايه املا وبعد كده يحكي لك بقى المجرمين عملوا ايه لما يشوفوا الكتاب وصغيره وكبيره وكلام ايه القصه ديت بعد كده تاتي فتنه العلم فتنه العلم قصه موسى والخضر طبعا الدجال عنده علم كبير جدا يفتن به الناس وفتنه العلم ان تعرف امور العلم لا يحمد الا اذا استعمل في الخير اما العلم الذي يستعمل في الشر فلا يحمد ذلك ربنا قال عن الكافرين قال يعلمون ظاهرا من الحياه الدنيا لكن وهم عن الاخره هم غافلون فالعلم اللي عندهم لا يحمد لانه لا يخدم الاخره مبني على الجهل بالله والجهل بالدار الاخره والعلم الحقيقي هو الذي يوصل صاحبه الى التواضع كما كان موسى مع الخضر اما العلم اللي يوصل صاحبه للكبر فهذا ايضا علم لا يحمد فالانسان يواجه الفتنه دي الفتنه الرابعه هي فتنه السلطه طبعا فتنه السلطه بقى يعني الدجال يجوب الارض بيمسح الارض لذلك يسمى المسيح على احد التفسيرات لانه بيمسح الارض بيتحرك بسرعه ئله هل دي سرعته ولا هو هيبقى معاه ساعتها ادوات ومراكب وحاجات بتحركه بالسرعه دي الله اعلم لكن هو بيتحرك بسرعه هائله بيجب الارض بسرعه هائله ده يدل ان معاه سلطه كبيره ماكيد ما بيتحركش لوحده بيتحرك معاه مواكب ازاي بينقل سلطه كبيره والسلطه دي بتفتن الناس لان الناس زي ما بيقولوا كده على دين ايه على دين ملوكهم لما الناس يبقى ملكهم فاسد يفسدوا زيه صالح يصلحوا زيه فالناس تتاثر قوي باللي اللي يملكهم طب لو الدجال هو اقوى رجل في على ظهر الارض يبقى الناس هتعمل ايه بقى تتفنن فتتي بقى قصه دي القرنين تقول لك هي ايه السلطه التي تحمد والسلطه التي ايه تذم في النص بقى الصوره كده تلاقي الشيطان جه في النص ايه اللي جابه هنا بقى اه يقوللك ما تنساش كل الفتن دي الاساس فيها مين شيطان دجال ده تلميذ برض مهما كان يعني انما في النص المحرك للفتن دي هو الشيطان فلا تنساه طيب يا رب اعمل معاه ايه اه ما تنساش بقى عمل ايه مع مع ابيك بتاع واذ قال واذ قلنا قال رب الملك سود فسجدوا الا ابليس كان من الجن ففسق عن امر ربه اوعى افتتخذونه وذريته اولياء من دوني وهم لكم عدو بئس للظالمين ايه بدلا طيب تعالى بقى نمسك تفصيلا بقى ربنا بدا السوره بقوله الحمد لله الذي انزل على عبده الكتاب ولم يجعل له ايه عوجا ايه بقى علاقه الليه نمشي بقى الايات العش الاولانين دول والعش الاخرين ونربط بقى خلاص انا قلت لك القاعده العامه هي بتحارب الدجل صح طيب اول حاجه الحمد لله بس دي خلاص كده احنا كده قضينا على الدجال ازاي تقوللي ازاي هو يعني ايه الحمد لله الحمد لله هي الثناء على الله بالكمال المطلق لان الحمد بيكون على الشيء الكامل فلما تنسب لحد الحمد كله يبقى ده معناه ان هو ليه ايه الكمال كله يبقى الحمد لله هو الثناء على الله بجميع الكمالات امال يعني ايه سبحان الله عكسها بقى سبحان الله نفي جميع النقص عن الله يبقى ربنا فيه كل الكمالات وخالي من كل الايه النقص خلاص كده الدجال انا خلصت منه ليه لان الدجال اعور صح وهيئته مش حلوه خطه يعني شكله وحش وشعره مش عارف عامل ازاي وجسمه عامل ازاي يعني مش مش ممكن نبقى احنا شكلنا احلى من الاله مثلا شيء غريب لان في قاعده بديهيه ان اي كمال عند المخلوق الخالق اولى به مش كده ولا ايه ممكن الخالق يجعل مخلوق اكمل منه يبقى المخلوق عنده عينين والخالق عنده عين واحده لا يتصور ابدا لو المخلوق قادر ان هو يخلق مخلوق كده كان خلى نفسه ايه اكمل من كده مش كده فدي خلاص الدجال الدجال مليء بالعورات ومليء بالنقص ومليء بالايه بالاشياء اللي تدل ان هو انقص من غيره انقص من المخلوق اللي هو بيكلمه فده يقضي على ايه على الدعاه الالوهيه تماما خلاص انسى كده ايه تماما انك انت تكون ايه اله ولا رسول حتى لان الرسل تاتي دائما من ايه من اكمل الناس في قومهم شرفا وايه حتى جسديا بيكونوا من اكمل الايه من اكمل الناس يبقى اول حاجه بدات بيه السوره السوره الثناء على الله الثناء على الله دي اول كهف هنخش نعتصم بيه من الدجال عشان كده بقول لك الا دي لو اتقرت على الدجال ما يعرفش معاك حاجه لان هو فاهم فيها ايه فلا حاول انت بقى تفهم معانا ادي اول كهف هنخش فيه نعتصم بيه من ايه الدجال الدجال اعور لا يمكن ان يكون اله لان الاله لابد ان يكون فيه جميع الكمالات وهذا لا يكون الا في الله سبحانه وتعالى فالحمد لله ادي اول حاجه ثاني حاجه الحمد لله الذي انزل على عبده الكتاب ولم يجعل له عوجا اني حاجه اتذكرت هنا الرسول عليه الصلاه والسلام قبل ما يتذكر المنهج لسه الرسول انزل على مين ما قالش انزل الكتاب على عبده انما شرف النبي عليه الصلاه والسلام وحطه قبل كمان الايه قبل الكتاب نفسه انزل على عبده الكتاب طيب ايه بقى هنا ايه ايه الحته وا ايه علاقتها الموضوع ليها كذا علاقه اولا خد بالك ربنا ذكر النبي عليه الصلاه وسلم هنا بصفه الايه العبوديه ودي هياتي ذكراها بس انا عايز اقول لك يعني ان هو ذكر بصفه العبوديه هنا لان دي اشرف مقامات العبد وربنا لما اراد ان يثني على النبي عليه الصلاه والسلام في في المواضع الجامده كده الكبيره كان دايما يذكره بالعبوديه سبحان الذي اسرى ايه بعبده تبارك الذي نزل الفرقان على عبده وانه لما قام عبد الله يدعوه كاد الحمد لله الذي انزل على عبده فدائما في الحاجات الكبيره الاسراء وانزال الكتاب والدعوه الى الله يذكره بصفه العبوديه ويذكر كذلك في اكمل اكمل احوال الانبياء العبوديه نعم العبد انه ايه اواب فتحس ان العبوديه دي اشرف مقامات الانسان ليه لان الصوره دي جايه تكلمك انت فلو قال انزل على رسولي كنت انت ممكن تقول طب احنا نروح فين بقى لكن بتقول لك عبد انت ما تعرفش تبقى عبد تعرف يبقى الكلام ايه الكلام ليك انت عبد انت تقدر تبقى عبد اه مش تبقى زي الرسل طبعا بس تقدر تنافس على اعلى درجات ايه العبوديه تعال بقى نخش الكهف بقى ربنا ذكر النبي عليه الصلاه والسلام هنا ايضا صفه العبوديه لعله ايه هي العله العله ان كان الله سبحانه وتعالى يقول يعني شوفوا الراجل اكمل انسان خلقته واللي نزلت عليه الكتاب اشرف كتاب واصطفيت من دون مخلوقاتي كلها اقصى درجاته ان هو ايه عبد برض واخره برض عبد ما يقدرش يعدي الايه المنزله دي حتى اكمل واحد خلقته واحب واحد اليه لم اعطيه شيئا من الربوبيه ولا من الالوهيه فكيف بمن دونه ممكن حد تاني ياخدها ربنا قال للنبي عليه الصلاه والسلام صريحه ليس لك من الامر ايه شيء مالكش اي حاجه لا ربوبيه ولا الوهيه انت عبد تسمع وتطيع فقط رم ان هو اكمل واحد طب انا ما اديتش احسن واحد عندي حاجه من الربوبيه والالوهيه اديها لواحد تاني مش ممكن فمهما اي مخلوق اذا يدعي ان ليه ولو حته في الالوهيه او في ربوبيه نقول له كان كان النبي اولى بها لو كان حد ياخدها كان النبي اولى بها مش كده وربنا قال له ليس لك من الامر ايه شيء لا فعلا تقول لي ولي ولا تقول لي بدوي ولا تقول لي سيدي ولا تقول لي حتى ولا و ولا نبي ولا ملك ولا الدجال من باب اولى لما يجي يقول ده انا بقى الاله نقوله لا انت كده مع السلامه عبده دي بتدخلك الكهف الايه الكهف التاني طيب وهنا برضو الحته دي بتخليك متوازن في التعامل مع النبي عليه الصلاه والسلام هنا ربنا ذكر صفه الايه العبوديه ليه ذكر صفه العبوديه علشان ما يحصلش غلو فيه لان الرساله والنبوه درجه عاليه ف ممكن نزودها ونديله حته زي ما ربنا هيقول بعد كده وينذر الذين قالوا اتخذ الله ايه ولدا طب هم قالوها ليه بقى بسبب الغلو طب الغلو جه منين ان هم رفعوا عيسى فوق منزله الايه العبوديه فلازم نتفق من الاول ان الراجل ده ايه عبد ماينفعش ان احنا نخش في في منهجيه خاطئه ونخليه فوق ايه قدره هات بقى الحته دي واربطها باخر السوره انما انا بشر مثلكم يوحى الي يبقى انا برض بحط الايه الحدود انما انا عبد عبد فقولوا عبد الله وايه ورسوله بس برض الايه بتعمل لك توازن ما ممكن ننزله عن منزله العبد ونعام بقى واحد عادي بقى فبرضه اخر السوره طبعا اول السوره اخر السوره بيخدم الموضوع ده اول السوره بيخدم ازاي ان ربنا ذكر النبي عليه الصلاه والسلام قبل الكتاب فكان بيقول لا ده هو عبد بس ايه خد بالك ده حاجه تانيه وفي اخر السوره بشر بس قال بعديها ايه يوحى الي يعني انا مش بشر اه بشر بس مش مش بتعاملني عادي زي واحد صاحبك لا لتعذر وتوقروه ده موضوع ثاني بيتعامل معامله مختلفه عليه الصلاه والسلام فلا غلو ولا افراد عشان كده الايات اللي في الاخر بتتكلم على الافراط الاولانيه اتكلمت عن الناس اللي اتخذوا الولد في الاخر بتقول ايه اتخذوا اياتي ورسلي هزو دول العكس بقى دول استهزئوا بالانبياء عشان شافوهم بشر زيهم ف شموه نسبوا لهم النقائص وسبهم و و و والاول نيين غلوا فيهم لغايه ما خلوهم ايه ابناء الله فالصوره بتقول لك اللي عايزين ده ولا عايزين ده عبد ويوحى اليه عبد بس عبد مكرم يبقى انت لا تحط فوق منزله العباديه ولا تعامله زي واحد صاحبك لا تجعلوا دعاء الرسول بينكم ايه كدعاء بعضكم بعضا يبقى ادي الايه ادي الموضوع يبقى ادي ادي ايه ادي موضوع العبوديه بعد كده بعد ذكر النبي عليه الصلاه والسلام جه ذكر الايه المنهج ودي من اقوى النقط اللي تثبتك قدام الدجال وقدام اي فتنه انك تكون صاحب منهج يعني ايه صاحب منهج يعني عارف بالضبط المفروض تعمل ايه انت بقى الدنيا تتغير تيجي فتنه كده كده انا عارف سكتي ماليش دعوه بالدنيا دي دجال مش دجال قطر انا قطر ماشي كلمه قطر دي مهمه لان القطر ليه منهج دايما القطر ليه ايه منهج السكه لو زحمه القطر يفرق معاه فاضيه تفرق معاه شتيت بتفرق معاه هبه رياح شديده تفرق معاه لان هو متثبت جامد شغال رموه بالطوب بيقف مافيش الكلام ده مع القطر منهج والمنهج والقطر سكته ما فيهاش ايه عوج وماحدش يقدر يقف قدامه هو ده بقى ايه الكتاب ولم يجعل له ايه عوجا فاي واحد مسك الكتاب ده وتمسك به وسار عليه خلاص ما حدش يقدر ايه ما حدش يقدر يزلزل مهما كانت الايه الفتنه ابعد بقى عن المنهج ده الدنيا تلعب بيك بقى امشي على رجليك بس امشي مع نفسك على رجليك تلاقي نفسك الهوا طيرك والزحمه وقفتك والدنيا كبلتك وطوبه تيجي توقعك لان انت ماشي بمزاجك مركبتش القاطره بتاعه الا المنهج لان الدين ما فيهوش نص يا منهج يا مع نفسك يا هوا يا داوود انا جعلناك خليفه في الارض فاحكم بين الناس بالحق ولا تتبع الايه ماذا بعد الحق الا الايه ادي الصوره بتعلج لها مشكله ولا تطع من اغفلنا قلبه عن ذكرنا ذكرنا اللي هو المنهج واتبع ايه هواه وبالتالي وكان امره ايه فرطه وقل الحق من ربكم ما يجيش الحق غير من عند ربنا سبحانه وتعالى يبقى انا اثبت على المنهج المنهج اللي هو القران ده الكتاب فين المنهج يا رب الكتاب كتابا الكتاب ولم يجعل له عو قيما خلاص يبقى تمسك وكمان لما يجعل دي بتقوللك ان الكتاب هو الاصل وكل حاجه بتتس عليه لان احنا عندنا شبهات دلوقتي بجي بتيجي شبهه في القران يقولك ايه يقولك الاسلام ضد الحريه يعني ايه حضرتك ماخليش المراه تلبس اللي هي عايزاه امرها بالحجاب لا الاسلام بيضيق على المراه مش عارف ايه وقن في ب الاسلام بيضيق على الرجل حضرتك احنا مش بنقيس الاسلام على حاجه حضرتك دي الاستمب ما بيقس عليها حاجه احنا بنشوف اللي عندك وبنشوفه موافق لدي ولا لا مخالف ليه اكيد انت اللي غلط فلازم تبقى قوي كده لما بتتكلم في الشبهات ديت حضرتك الاسلام ما فيهوش غلط اصلا انت اللي فاهم الحريه غلط احنا لما نحب نعرف الحريه بندور في القران المساحه اللي اديه لنا هي دي الحريه اللي خارجها مش حريه ده تطرف وده يعني بعد عن المنهجيه مايجيش واحد يقول فين حقوق الانسان مش موجوده في مش عارف ايه حضرتك احنا بنعرف حقوق الانسان اصلا من القران وبنبني عليها كل حاجه نعرف حقوق المراه من القران القران هو الصح هو اللي ما فيهوش عوج انتم اللي عندكم عوج وخليتوا العوج هو الاصل وعايز تيجي على الموديل الاصلي وال الاسطمبه الاصليه تعدلها على المعوج اللي عندك لو عدلت الايه اسطنبه دي كل حاجه ايه تبوظ لان دي اللي بيتقاس عليها بعد كده كله دي لازم تفضل ما فيهاش تبديل ولا تحريف فلازم تبقى قوي لما بتواجه بتوع الشبهات ان انت ما عندكش غلط ان انت منهجك سليم ان هو اللي يقيس عليك انا مش انا مش في خانه المستضعف اصلا ولا في خانه المتهم اصلا علشان ادافع عن عن اللي في القران اقعد الوي وامي لا لا احنا ما عندناش كده لا ما عندناش حد ده لا ما فيش حدود في الاسلام لا لا لالا الاسلام ما بيقولش كده خالص لا بيقول كده وهو الصح وانت شوف انت غلط في ايه بس لان الكتاب لم يجعل له عوجا قيما لازم تبقى قوي كده والا لما كل مع كل ضغط ميع هنوصل فين هنوصل مع السلامه بقى ولم يجعل له ايه عوجا يبقى لازم ايه تثبت على الموضوع ده الثبات على المنهج طب لما ينعدم المنهج تتلاعب بك الاهواء بقى زي ما ربنا قال ايه ما لهم به من علم فيش منهج ولا لابائهم طب عملوا ايه قول اي حاجه بقى كبرت كلمه كلمه جبت الكلام ده منين ا والله حلوه منين ايه القاعده اللي انت يعني اتوني بكتاب من قبل هذا او اثار من علم ان كنتم صادقين كلمه خرجت منين من كتاب من منهج من حاجه معينه معتمده من افواههم بس كده وده الدليل بتاعك ان انا قلت ان يقولون الا ايه كذبا تعال بقى نجيب اخر السوره المنهجيه فين في قوله تعالى الذين كانت اعينهم في غطاء عن ذكري وكانوا لا يستطيعون سمعا فين المنهجيه في الاخر قل هل ننبئكم بالاخسرين اعمالا الذين ظل سعيهم في الحياه الدنيا بس كانش في منهجيه وهم يحسبون ايه انهم يحسنون ايه صنعا فدي نهايه اللي ما عندوش منهج يمشي عليه يبقى يبقى فهمك كمالات الله عبوديه النبي عليه الصلاه والسلام القران والمنهج والثبات عليه والثناء على القران بعد كده في محور جميل جنه في النص محور البشاره والنظاره قيما لينذر باسا شديدا من لدونه ويبشر المؤمنين ايه دوت محور ده محور ثبات البشاره بالجنه والنظاره بالايه بالنار والعذاب اللي مرتبط بالدار الاخره ما بيتاثر باي حاجه مهما كانت الفتن فهي اقل من النار ومهما كان اللي خسرته فالجنه كده كده جايه ما خلاص انا كده ايه صلب مافرش معايا اي حاجه هتعمل في ايه يعني هتفت في ديني هتعمل ايه مثلا تخد فلوسي مش مهم هتموتني يا سلام امنيه غاليه عندي بالنسبه لي اصلا اقصى شيء سيفعله بك الذي يفتنك انه يتلاعب بدنياك انا لما يبقى قلبي اصلا مرتبط بالايه بالدار الاخره بحس ان كل اللي انت بتعمله ده مش بياثر فيا ل انت ما اخدتش مني حاجه قلبي متعلق بيه انا قلبي متعلق بيه انا اخلصناهم بخالص ايه ذكرى الدار وانهم عندنا لمن المصطفين الايه الاخيار لما مؤمن قال ياسين ايه اللي خ مؤمن قال فرعون ايه اللي خلاه جامد كده كلامه كلامك عجيب يا قوم انما هذه الحياه الدنيا متاع وان الاخره هي دار القرار من عمل سيئه فلا يجزى الا مثلها ومن عمل صالحا من ذكر او انثى و مؤمن فاولئك يدخلون الجنه يرزقون فيها خير حساب خلاه واقف قدام كل اهل فرعون ايه اللي خلاى السحره جامدين كده ان هم فهموا الدنيا قالوا له اقضي ما انت قاض اعمل اللي عندك اخرك ايه يعني انما تقضي هذه الحياه الدنيا لو الدجال جه خد كل الدنيا اللي عندي ايه المشكله يعني تركنا ممحلين ايه المشكله يعني خدت ايه يعني دنيا عادي انما تق انا امنا بربنا ليغفر لنا خطايانا وكرهت عليه السحر والله خير وابقى انه من ياتي ربه مجرما البشره والنظار ايه فان له جهنم لا يموت فيها ولا يحيا ومن ياتيه مؤمنا قد عمل الصالحات فاولئك لهم الدرجات العول جنات عدن تجري من تحتها الانهار وذلك جزاء من تزكى وبالتالي تقطعوا حتت وما تسرو قطعهم حتت ما تسرو يبقى ايه اللي يخليني قدام الفتن ذكرى الاخره ان انا افتكر ان اي عذاب في الدنيا اقل من عذاب الاخره فيوم اذ لا يعذب عذابه احد ولا يوثق وثقه ايه احد عشان كده ربنا لام على الايه قال ومن الناس من يقولوا امنا بالله فاذا اوذي في الله جعل فتنه الناس كعذاب الله لا لا فتنه الناس عمرها ما تكون ايه كعذاب الله اثبت بقى اثبت مت يا سيدي هتخش الجنه ايه خسرنا ايه عادي غدا القى الاحبه محمدا وحزب والراجل خبيب بن عدي لما اعدموه قال ولست ابالي حين اقتل مسلما لست ابالي حين اقتل مسلما على اي جنب كان في الله مصرعي وذاك في ذات الاله وان يشا يبارك على اوصال شلو ممزع مش كده يبقى ارتباطك بالدار الاخره يخلي كل الفتن قدامك ولا حاجه لان الفتن اقصائيه الدنيا فتنه النساء فتنه المال فتنه السلطه فتنه جا كل الكلام د مع بقى انك انت اصلا المحور اللي شغال عليه الصوره هو محور قدر الدنيا انا جعلنا ما على الارض ايه زينه لها انما واضرب لهم مثل الحياه الدنيا كمان انزلناه من السماء حط المحاور ديت دي مع دي انت بتعرف في الكف ديلك حقيقه الدنيا وحقيقه الايه الاخره لو خسرت الدنيا هتخسر حتى لو مهما كانت خسارتك بتخسر ايه وهي كده كده رايحه ولو خسارت الاخره بتخسر ايه عشان كده فمن زحزح عن النار ادخل الجنه فقد فاز وما الحياه الدنيا الا ايه متاع الغرور تمام بعد كده بقى بيجي لنا ا في وسط بقى كل ده في وسط كل الايه الاحداث الايه طبعا اه نربط بقى البشاره والنظاره البشاره والنظاره في النهايه ربنا قال الذين ظل هم يحسبون انهم يحصون صنع اولئك الذين كفروا بايات ربهم واتخذوا كفروا بايات ربهم ولقائه فحبطت عملهم فلا نقيم لهم يوم القيامه ايه وزن يبقى الوزن الحقيق فين يوم القيامه ذلك جزاؤهم جهنم ادي النظاره بما كفروا واتخذ اياتي ورسل زل ان الذين امنوا وعملوا الصالحات كانت لهم جنات الفردوس نزلا خالدين فيها لا يبغون عنها ايه حلا ادي الايه ادي محور البشاره والنظاره اللي ممكن يخليك تقف حتى قدام الايه الدجال في وسط بقى الدنيا دي كلها تلاقي ايه تلاقي ا وقال تخذ ما لهم كبرت كلمه تخرج فم ايه يقولون كذ فلعلك باخع نفسك على اثارهم ان لم يؤمنوا بهذا الحديث ايه اسفا ايه بعد كده ان جعلنا على الارض ايه الحته دي بقى الحته دي بتقول لك الدعوه الى الله محور جديد من اسباب من الكهوف اللي تدخلها تعتصم بها ان انت نفسك تدعو الى الله وتدعو بحرقه وكل ما كنت اشد بذل في الدعوه كل ما ده يحميك من الانتكاس لان الهجوم خير وسيله للايه للدفاع انا اصلا بحارب الباطل بكتاباتي وبلسان وبحرك تي وبحاول اغير في المجتمع حواليا يبقى انا اصعب واحد اتغير لكن لو انا ساكن واقف اتاثر طبعا حتى لو انا ثابت دلوقتي بس ما بتحرك ما باخدش خطوات ايجابيه ما بغيرش اللي حواليا اللي حواليا غيروني كان من عوامل الثبات انتك تشتغل في الدعوه لان انت اذا لم تدعو فستكون انت المدعو ما انت يا داعيه يا مدعو لو انت مش داعي هتبقى ايه مدعو بس بتقول لك دعوه عامله ازاي دعوه بحرقه دعوه بمجهود كبير دعوه ببذل رهيب ده ربنا بيقول بيقول للنبي انت هتموت نفسك عشانهم انت هتموت نفسك لعلك باخع نفسك هتموت نفسك على اثرين اللي لم يؤمنوا بهذا الحديث ايه اسفا وكلمه اسفا بتديك الايه احنا بدعو الناس ليه مش عشان بس اثبت نفسي فعلا عندنا رحمه بيهم ندعوهم رحمه بتديك الاسلوب الدعوي هو اللي بيتاسف على ود حق عليه هيشتم مثلا هيضربه عشان يدعوه هيكون الطف ما يكون هيكون ارق ما يكون هيكون بيستعمل الحكمه قدر ما يستطيع لان هو نفسه يلتزم نفسه يتوب ولما ما بيتوب ش و بيفلت منه واحد بيتالم جدا ان لم يؤمنوا بهذا الحديث ايه اسفا فكان السوره بتقول لك الحركه بركه بساطه واللي بيتحرك والل ايه والماء الراكد يعفن مش كده فكل ما تتحرك في الدعوه ان الوره كلها حركه موسى حركه خاضر الحركه صاحب الجنتين حركه ذي القرنين حركه الدعوه حركه حركه الصوره دي بتقول لك الكهف مش بتاع نوم الكهف اللي احنا داخلين كهف حركه الكهف مش بتاع ظلمه الكهف اللي داخلين كهف نور الكهف مش مخيف الكهف بتاعنا كهف امان وسكينه ووضوح رؤيه عشان كده الكهف تقرا يوم الجمعه كان الرساله حتى يوم الجمعه مش يوم ايه مش يوم راحه فاذا قضيت الصلاه انتشروا في الارض وابتغوا من فضل الله واذكروا الله كثيرا لعلكم ايه تفلحون نبدا بقى ان شاء الله المره القادمه شوف بقى احنا اخدنا كده ايه بس ارضيه ايه سوره الكهف احنا داخلين على ايه داخلين على موضوع كبير قوي موضوع هيقلب الموازين عايزين نتابعها بقى ايه ان شاء الله حلقه حلقه المره القادمه نبدا ان شاء الله في قصه القصه الاولى والمرحله الاولى من دعوه قصه اصحاب الكهف جزاكم الله خيرا سبحانك اللهم ربنا بحمدك اشهد الا انت استغفرك
نور وسط الظلام سلسلة أنوار الكهف 2 م علاء حامد 1:07:39

نور وسط الظلام سلسلة أنوار الكهف 2 م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

156.3K مشاهدة · 7 yr ago

ما علاقة سورة الكهف بالدجال سلسلة قصص القرآن 16 قناة المجد العلمية علاء حامد 27:38

ما علاقة سورة الكهف بالدجال سلسلة قصص القرآن 16 قناة المجد العلمية علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

9.8K مشاهدة · 5 yr ago

ما علاقة سورة الكهف بالدجال سلسلة أنوار الكهف 1 1:08:52

ما علاقة سورة الكهف بالدجال سلسلة أنوار الكهف 1

الإصلاح ما استطعت

15 مشاهدة · 9 mo ago

فيديو تعريفي دورة أنوار الكهف م علاء حامد علم شرعي 5:50

فيديو تعريفي دورة أنوار الكهف م علاء حامد علم شرعي

رحمة الرحمن

347 مشاهدة · 2 yr ago

صاحب الجنتين و الصراع المادى الايمانى سلسلة أنوار الكهف 6 م علاء حامد 1:15:44

صاحب الجنتين و الصراع المادى الايمانى سلسلة أنوار الكهف 6 م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

97.4K مشاهدة · 7 yr ago

آيات منسية سلسلة أنوار الكهف 10 م علاء حامد 1:14:59

آيات منسية سلسلة أنوار الكهف 10 م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

67.1K مشاهدة · 7 yr ago

ما وراء الطبيعة سلسلة أنوار الكهف 3 م علاء حامد 1:13:24

ما وراء الطبيعة سلسلة أنوار الكهف 3 م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

127.6K مشاهدة · 7 yr ago

مالا تعرفه عن ذي القرنين سلسلة أنوار الكهف 13 م علاء حامد 1:14:04

مالا تعرفه عن ذي القرنين سلسلة أنوار الكهف 13 م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

61.4K مشاهدة · 7 yr ago

معركة الشيطان سلسلة أنوار الكهف 8 م علاء حامد 1:08:37

معركة الشيطان سلسلة أنوار الكهف 8 م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

97.7K مشاهدة · 7 yr ago

أنوار الكهف علاء حامد 3:30

أنوار الكهف علاء حامد

برنامج الخزانة

753 مشاهدة · 2 yr ago

قصص القرآن ـ مقدمة سورة الكهف بعنوان أنوار الكهف تبدد ظلمات الدجال م علاء حامد 1:05:21

قصص القرآن ـ مقدمة سورة الكهف بعنوان أنوار الكهف تبدد ظلمات الدجال م علاء حامد

تحت العشرين

2.5K مشاهدة · 10 yr ago

ما علاقة حفظ العشر آيات من سورة الكهف بالحفظ من الدجال الكهف 1:45

ما علاقة حفظ العشر آيات من سورة الكهف بالحفظ من الدجال الكهف

قناة الشيخ: أ.د. يوسف الشبل

1K مشاهدة · 3 yr ago

الموقف الرهيب سلسلة أنوار الكهف 7 م علاء حامد 1:09:29

الموقف الرهيب سلسلة أنوار الكهف 7 م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

83.7K مشاهدة · 7 yr ago

هزيمة الشيطان سلسلة أنوار الكهف 9 م علاء حامد 1:19:49

هزيمة الشيطان سلسلة أنوار الكهف 9 م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

104.5K مشاهدة · 7 yr ago